Spa & Wellness

Sauna fińska

Sauna znana jest człowiekowi od tysięcy lat. Stosowali ją między innymi starożytni Grecy i Rzymianie oraz wiele kultur wschodu. Dziś kojarzy się ona najczęściej z krajami Skandynawskimi, gdzie z gorącej sauny wychodzi się prosto w śnieg!

W saunie suchej, czyli fińskiej, temperatura wynosi ok. 95°C, a wilgotność poniżej 10%. Kąpiel w saunie polega na przebywaniu nago na przemian w wysokiej i niskiej temperaturze. Tak duża kontrastowość bodźca termicznego oraz warunki fizyczne panujące w saunie decydują o intensywności zmian fizjologicznych zachodzących w organizmie człowieka. Sauna fińska jest niezrównanym doświadczeniem i koniecznością dla wszystkich. Para wytwarzana poprzez oblewanie gorących kamieni wodą korzystnie jonizuje powietrze, co zgodnie z fińską tradycją ludową, zapobiega zmęczeniu, niweluje skutki stresu i nerwowości.

Godziny otwarcia saun:
Codziennie od godz. 17.00 do godz. 22.45.

Kąpiel w saunie przebiega w kilku fazach:

  • FAZA OGRZEWANIA ( 5-15 min.)

W saunie należy usiąść lub położyć się na najniższej ławie tak, aby wszystkie części ciała znajdowały się mniej więcej na tym samym poziomie. W przypadku dobrego znoszenia wysokich temperatur, w czasie nagrzewania, można się przenieść na wyżej położone ławy. "Duszą sauny" Finowie nazywają polewanie wodą kamieni co wzmaga dodatkowo efekt przegrzania, należy je więc stosować w zależności od zdolności przystosowania danej osoby do wysokiej temperatury. Osoby gorzej znoszące wysokie temperatury powinny w czasie nagrzewania chłodzić twarz i okolice serca zimnymi okładami.

  • FAZA OCHŁADZANIA ( 5-12 min.)

Po opuszczeniu sauny należy wziąć zimny prysznic zaczynając schładzanie ciała od stóp i rąk, następnie ramion w kierunku serca. Im wyższa temperatura w saunie, tym kąpiel w niej powinna być krótsza, a ochładzanie dłuższe. W celu zahartowania organizmu można zanużyć się w naszym baseniku z zimną wodą, która ma 13°C. Po ochłodzeniu wskazane jest ogrzanie stóp ciepłą wodą. Po zakończeniu fazy ochładzania należy umyć całe ciało chłodną wodą bez używania mydła. Po dokładnym osuszeniu skóry można rozpocząć kolejną fazę ogrzewania.

Cały cykl należy poprzedzić dokładnym umyciem ciała i osuszeniem. Można go powtórzyć 2-3 razy w zależności od samopoczucia i wydolności organizmu. Po zakończeniu sauny stosuje się zwykle chłodną kąpiel, a następnie 20-30 minutowy odpoczynek w czasie którego wskazane jest uzupełnienie płynów w organizmie w postaci wody mineralnej, soków owocowych i warzywnych, a w szczególności soku pomidorowego bogatego w potas. Do utrzymania ogólnej sprawności i odporności organizmu wystarcza jeden zabieg sauny w tygodniu, bądź maksymalnie 2-3 razy w tygodniu.

Korzyści płynace z systematycznych kąpieli w saunie:

  • pobudzenie układu krążenia, co usprawnia przemianę materii i sprzyja walce z cellulitem,
  • oczyszczenie organizmu ze zbędnych produktów przemiany materii i toksyn,
  • przyspieszenie regeneracji organizmu po wysiłku,
  • udrażnienie porów i oczyszczenie skóry oraz usunięcie bólów mięśni i stawów,
  • zwiększenie częstotliwość oddechów, co powoduje wentylację płuc,
  • pobudzenie pracy serca,
  • odprężenie psychicznie i relaks.

Z sauny nie należy korzystać, jeśli cierpi się na:

  • schorzenia ostre i przewlekłe przebiegające z podwyższeniem temperatury ciała,
  • nadciśnienie tętnicze powyżej 200/120 mmHg,
  • choroby układu krążenia ze zmianami organicznymi na tle miażdżycy oraz niewydolności krążenia,
  • choroby układu nerwowego, płuc, nerek, wątroby,
  • nowotwory złośliwe,
  • grzybice skóry.
5-15 min.faza ogrzewania
5-12 min.faza ochładzania
Masz pytanie? Chcesz wiedzieć więcej? Zadzwoń do nas!
+48 68 329 04 50
Wirtualny spacer
Informacja o plikach cookies

Korzystając z naszego serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.